TOP100 najdroższych marek
Przeczytałem wczoraj artykuł o rankingu najwyżej wycenianych marek na Świecie. Jestem stosunkowo tym zestawieniem zaskoczony. Jestem osobą ściśle związaną z IT i dość dobrze znam marki z tej branży, a ranking uświadomił mi, że jednak to w jaki sposób marki się kreują nie odzwierciedla ich faktycznego majątki, czyli pozycji względem innych marek. Narzędzia marketingu w dzisiejszych czasach są na tyle potężnym narzędziem, że każdego Kowalskiego mogą wykreować na poważnie wyglądającego biznesmana ;)
Rzućmy więc okiem na to co przedstawia zebrane zestawienie TOP100.
Przede wszystkim – Google nie jest marką numer jeden, a dość znacznie wyprzedza go Apple ! Google w porównaniu do poprzedniego roku odnotowało 2% stratę, a Apple 84% zysk ! Miejsce nr 3 spodziewałem się, że zajmie Microsoft, ale jak widać nie doceniłem IBM, ponieważ to on zajmuje 3 miejsce, a producent znanego systemu operacyjnego ma dopiero 5 miejsce – tuż za McDonald ! KFC w ogóle nie ma w tym rankingu, a jedynie zauważyć można SubWay na 54 miejscu.
Bardzo ciekawie wg mnie jest także miejsce nr 8 – Marlboro. To przecież producent papierosów – wyrobów tytoniowych, które wg mnie tracą na popularności, a ranking pokazuje, że Marlboro ma 18% wzrost wartości. Czyżby zajmowało się ono czymś więcej niż fajkami? Jeśli ktoś o tym coś wie, to niech się wypowie :)
19 miejsce ma T-Mobile. Operator komórkowy który 9 czerwca przejmie naszą Ere GSM :) Widać, że ma potencjał, ponieważ Orange ma 36 miejsce, natomiast O2 pojawia się na 74 miejscu. Skoro opisuję już rynek komórkowy, to warto wspomnieć o Nokii – taki potentat komórkowy, a ma dopiero 81 miejsce. Sony (choć w tym rankingu, to raczej nie jako Sony Ericsson) ma dalsze miejsce – 85.
Najbardziej natomiast mnie zmartwiła pozycja Porsche (zaskoczony też byłem, że w ogóle się w tym rankingu znalazło). Porsche jest dopiero na 66 miejscu – za Hondą (56 miejsce), Mercedesem (50 miejsce), BMW (30 miejsce) czy Toyotą (27 miejsce). Choć trzeba przyznać, że w rywalizacja w środku rankingu jest dość ostra, ponieważ różnica między miejscami to raptem 100k dolarów, więc bardzo niewiele.
W rankingu jest także wiele marek, które w ogóle nie są znane w Polsce. Ciekawe czym się zajmują, skoro tak wielkimi potentatami są. Pełny ranking do pobrania z mojego bloga – 2011_BrandZ_Top100_Chart, lub na oficjalnej stronie – BrandZ Rankings.
Co sądzicie o tym rankingu – jakie Wasze były/są oczekiwania po markach?
PS.
Wszystkie ikonki marek mają wysokość 16px, a te które są dłuższe sprawiają wrażenie ogólnie większych ;) ciekawe złudzenie.